edslivetannorlunda.blogg.se

Jag är en 3-barnsmamma som är gift med världens finaste F. Oktober 2013 fick jag diagnosen som vände upp och ner på vårt liv. Men samtidigt gav det en förklaring. Efter flera år av kamp med sjukvården med mina fruktansvärda smärtor och omänskliga trötthet rasade jag ihop medvetslös. Då kom jag i kontakt med dr D. Dr D som vände upp och ner på allt, men var den som blev vår räddande ängel. Diagnosen jag fick heter Ehlers Danlos Syndrom, även kallad EDS. Häng med in och följ med på min dagliga kamp om att lära mej leva med just EDS

Trött... Så trött...

Publicerad 2014-01-20 18:12:13 i Allmänt,

Sov till 11.30 idag! Ljuvligt. Sovit hårt inatt. En natt utan att smärtorna väckt mej. Mer än välbehövligt. Orkade knappt öppna ögonen. Funderar på att sova runt. Till nästa dag. Men kommer plötsligt ihåg att älskade syster S kommer på besök. 
Tar sats i tanken att resa mej upp. Men kroppen ligger kvar. I samma ställning. Inte samarbetsvillig alls. 15 minuter senare, efter gått igenom samma procedur gång på gång i tanken reser jag kroppen motvilligt upp i sittande position. Knak, Knak, Knak... Lederna knakar och smäller. Ryggen vill gå av. Sitter och hämtar ny kraft. Packar ihop laddare, mobil, dosett och det viktigaste av allt... Mitt lypsyl haha... Packar ner det i en väska och hänger den på kryckorna. Så jag kan få med allt ner. Stön och stånk och äntligen på benen. Tittar efterlängtande på sängen. Ååååå vill bara krypa ner igen. Men vet att besöket med syster S gör gott för själen. En energiboost som heter duga. Tar mej ner och världens snurrar av trötthet. Hur kan man bara vara så här trött jämt. 
Sätter på kaffe. Släpar mej mot duschen. Vet att ansträngningen att bara duscha är som ett maratonlopp. Så sjukt krävande. En simpel dusch liksom. Men måste. Behöver inte ens lyfta på tröjan för att veta att jag stinker mugg. Jisses. Jag som alltid duschat varje dag. Men jag orkar inte längre. Kräver så mycket kraft. Ser det positivt, billigare vattenräkning och vi behöver inte ut i skogen för att plocka svamp. De växer snart på mej iaf. Skämt åsido. Lägger mej i soffan och bara blundar och försöker hämta kraft att klä på mej efter duschen. Tänker att jag iaf luktar lingon nu,istället för mugg. Och en naken ren jag är ju bättre än en muggig påklädd jag. 
Det knackar på dörren, har precis fått på mej trosor och tröja efter många om och men. Det är grannen E, ingen syster. Behöver prata av sej. Di gamle snackar en massa i kvarteret. Orka bry sej. Orka hålla på. Har lust att knacka på hos varenda en. Be dem komma in i min kropp för en dag. Sen kan de gnälla. Men E är bra. Riktigt bra. Säger till E att inte bry sej. Snackar man så om alla hela tiden. Då mår man inte bra. Punkt. Låt de hålla på. 
Sen kommer syster. Och 2 sekunder senare ramlar stora goa V in och hennes fina vän N. Skrattar, har tusen saker att berätta. Fnittrar. Älskar det. Vanligt. Detta underbara vanligt. Tvingar ner en macka på en timme. Lite energi. Ironiskt nog ringer dietisten medan jag äter, frågar hur det går. Nja sådär svarar jag ärligt. Jävla mat. Hon frågar hur det går med kvällsmackan vi kom överens om att vi ska äta. Bra säger jag och tullar lite på sanningen. Åt dillchips igår istället. Men tycker det täcker en del. Potatis och grönsaker ju:-). 

Energiboostar hela em med älskade syster S. Min andra hälft. Som förstår mej så väl. Som man inte behöver berätta och förklara för. Hon vet ändå. Och känner med mej. Kan man må bättre i själen då? Inte en chans. Kommer in på härliga anekdoter från förr. Skrattar hjärtligt båda två. Säger att det är tur man har så mycket härligt att minnas och skratta åt. 

Syster S åker hem och de 2 små fluffisarna och bästa maken kommer hem. Goa härliga pussar och kramar. Bubbel om dagen. Springer iväg och gör sitt. Njuter av att deras liv tuffar på. Då mår jag med bra i själen. Trots att det värker i halva kroppen bara jag rör mej. Men är glad, jag har en kropp som fortfarande känner. Har så många mål. Och de ska jag uppnå. Vänta bara EDS. Vi kör fortfarande en kamp. Trots att jag är trött idag så inte en tanke blir rätt. 

Fick frågan om hur allt började. Ska berätta allt en dag. Men EDS är en medfödd genetisk bindvävssjukdom. Så den har alltid funnits i min kropp. Bara väntat på rätt tillfälle att bryta ut. För den. För mej har det aldrig funnits rätt tillfälle. Jag tränade 5-6 dagar i veckan när allt rasade helt för över ett år sen. Då hade jag redan haft sjuka smärtor i flera år. Men inte vetat varför. Fått höra att det är psykiskt. Att det sitter i huvudet. Att jag varit överrörlig i hela mitt liv har ju bara gjort mej till cirkusprinsessan,festens höjdpunkt. Som kunnat slå knut på mej själv bokstavligen talat. Brukar skoja med läkarna och berätta om att jag gjorde en frivolt i min brudklänning i somras. 36 år gammal helt ouppvärmd. Alla höll andan utom jag. För mej var det helt naturligt. Brudklänningen tyckte dock inte det var lika naturligt. Den såg ut som en trash-The-dress dagen efter. Svart på alla möjliga och omöjliga ställen. Och rödvin på magen. Funderar på att sälja den otvättad på blocket. Tror ni jag får några hundratusen för den:-)? 

Nu skriker kroppen av trötthet. Ögonen svider. Vill bara blunda. Bara blunda. Slippa all smärta och trötthet för ett tag. Och vet du vad EDS, idag vinner du. Idag ger jag upp för tröttheten och smärtan. Blundar och landar i drömmarnas värld. En värld utan EDS...

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2014-01-20 19:10:27

Du har haft en tuff dag i dag, märker jag. Men härligt avbrott av storassyter och V och hennes kompis. I morgon kommer jag och håller dej lite sällskap. Och Jonna, haha, gör det, testa att sälja brudklänningen otvättad, tosiga flicka!! Men vem vet, när du blir känd kan den bli värd myyyycket med dina fläckar på den. Puss!

Svar: Trött. Så trött. Ögonen faller. Ska ge efter snart. Bara lite måsten kvar mamma. När barnen inte är på humör och läxor ska göras... Syns imorgon. Puss
Jonna Balogh

Postat av: Annorlinda

Publicerad 2014-01-20 19:14:21

Du är helt fantastisk ♡ Vilken styrka du besitter! All denna smärta och hela situationen hade gjort vem som bitter. Istället har du humor och skojar om det. Beundrar dig!

Svar: Jag försöker hitta glädjeämnen varje dag. Det är det som får en stark. Tack för dina fina värmande ord. Kram
Jonna Balogh

Postat av: Emelie

Publicerad 2014-01-20 19:55:43

Hej!
Vad du är duktig på att fånga vardagen med eds, det outhärdliga och det fina däremellan.

Såg att du är nydiagnostiserad och ville bara säga hej och välkommen in i gemenskapen där ingen vill vara.
Jag heter Emelie och har eds typ 3 ( hypermobil) jag har en 2-årig son och väntar nr 2 till sommaren.
Jag vet inte om du har eller ens vill ha kontakt med andra edsare. Vill bara tala om att vi finns om du skulle vilja, på Fb, via riksförbundet och om du bor nära Gbg på regelbundna fikaträffar.


Svar: Hej Emelie! Tack för dina fina ord. Jag är med i 2 grupper på fb. Men vet inte om det är samma som du? Tycker det är jätteskönt att prata med andra EDS:are. Det är skönt att vädra erfarenheter och känslor. Tyvärr bor jag i Skåne.
Jonna Balogh

Postat av: Emma Lindahl

Publicerad 2014-01-20 20:18:54

Din styrka, humor, och vilja så kommer du övervinna eds:en!! Du är underbar Jonna <3

Svar: Dito Emma❤️
Jonna Balogh

Postat av: Anna C

Publicerad 2014-01-20 20:43:33

Jag har säkert sagt det förr: Är så fascinerad av hur du hanterar allting (även om jag inser att vi inte har tillgång till alla dina känslor eller tankar kring allt) Men en sak står klart om jag känner dig rätt: Du är kompromisslös och fokuserad när det gäller. Du tänker i lösningar när en annan garanterat inte hade varit där ännu. Så som du alltid varit med andra ord. Och ännu tydligare blir det ju när du utsätts för sådana här prövningar.

Ja,nu var det egentligen inte detta jag skulle säga från början. Jag vill tacka dig för en så fin blogg. För att du blottar dina (vackra och värdefulla)tankar. Styrkan vet jag att du har,men här blottar du något som man kanske inte lika lätt ser alla gånger. Tack för att vi får se dig.Som du är. Va va det du sa? Utan krussiduller:-)

Svar: Fina underbara Anna. Dina ord går rakt in i hjärtat❤️. Så fantastisk på att peppa. Alltid. Kram
Jonna Balogh

Postat av: Anna C

Publicerad 2014-01-20 20:55:43

Underbart.De ska hamna där<3

Kommer och hälsar på dig en dag. Kanske tar med mig Katja men vi får se hur dagsform osv är. Kram

Postat av: Emelie

Publicerad 2014-01-20 21:06:53

Vad bra att du har hittat grupper! Jag är bara med i en liten grupp för Edsare i Gbg. I början var jag med i de större grupperna, men då många där var äldre och sjukare än mig så var det mer nedslående än tröstande.

Jag är mitt i småbarnslivet och i början av karriären efter en lång universitetsutbildning och tillåter mig att undvika skräckhistorier om vad som kan vänta mig i framtiden.
Just nu vill jag bara snabbspola till sommaren, få träffa min bebis och återfå möjligheten att smärtlindra när det är som värst.

Ser fram emot att fortsätta följa din blogg och bli påmind om att värken kan eskalera utan att livet är över, att det finns människor som kämpar på trots allt.

Svar: Du verkar vara en fighter. Barnen är de bästa vi har när allt är tufft. De får en alltid att le. Och personligen känner inte jag att livet är över. Jag har bara fötts på nytt. Till ett annorlunda och tuffare liv. Men med kamp kommer man långt. Jag kommer aldrig aldrig ge upp.
Så mysigt att få snusa bäbis. Bästa i livet. Det kommer gå bra för dej. Även om värken eskalerar. För du verkar va positiv och målmedveten.
Jonna Balogh

Postat av: Camilla Bergström

Publicerad 2014-01-20 22:33:56

Tittar in en stund,gråter en skvätt både ledsna och av skratt.Önskar dig en natt utan ont.
Kram

Svar: Kram Camilla
Jonna Balogh

Postat av: Eva Josefsson

Publicerad 2014-01-20 22:42:56

Jonna ❤❤. Egentligen borde du kallas Bamse. Så stark och så positiv. Trots att du har hemska smärtor m. m. Jag läser det du skriver och är helt tagen av det. Hoppas få träffa och krama om dig vännen. Så till dess skickar jag mängder med varma kramisar. 💙💙💙

Svar: Jag hoppas oxå vi syns snart fina Eva. Kram
Jonna Balogh

Postat av: Malin Wessberg

Publicerad 2014-01-21 00:39:13

Måste först o främst säga att jag följer din blogg o du är väldigt duktig på att skriva Jonna...:) Vilket liv o denna smärta du har men dock ändå såå positiv till livet tycker jag är härligt ♡♡♡

Svar: Tack Malin för att du gillar hur jag skriver och för att du följer min blogg. Kram på dej
Jonna Balogh

Postat av: Jessica "din dryga granne"

Publicerad 2014-01-21 02:47:59

Du är en underbar människa o vän. DU får en att själv vilja kämpa o du peppar o finns för mig trots din dagliga kamp mot din fiende... Älskar dig för du är min VÄN <3

Svar: Kram på dej fina Jessica.
Jonna Balogh

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela