edslivetannorlunda.blogg.se

Jag är en 3-barnsmamma som är gift med världens finaste F. Oktober 2013 fick jag diagnosen som vände upp och ner på vårt liv. Men samtidigt gav det en förklaring. Efter flera år av kamp med sjukvården med mina fruktansvärda smärtor och omänskliga trötthet rasade jag ihop medvetslös. Då kom jag i kontakt med dr D. Dr D som vände upp och ner på allt, men var den som blev vår räddande ängel. Diagnosen jag fick heter Ehlers Danlos Syndrom, även kallad EDS. Häng med in och följ med på min dagliga kamp om att lära mej leva med just EDS

Bring it in weekend I'm ready!

Publicerad 2014-07-04 15:07:27 i Allmänt,

Ja precis så väckte EDS upp mej i morse. En motorsåg skar på ena hållet, en kniv högg på andra samtidigt som ett skruvstäd höll fast mej. Kunde inte hålla emot skriket. Det bara kom. Nåt sorts avgrundsvrål och varma tårar som strömmade ner för mina kinder samtidigt. Jag låg fast, kunde inte flytta mej en mm. Inte åt något håll. Kände hur jag nästan fick panik. Ett under att lilla J inte vaknade som jag lät. Men han bara snarkade vidare i mitt öra.
Kämpade för att nå sänggrinden som jag har på sidan av min säng för att kunna vända mej när ryggen säger stopp. Fanns inte en chans att nå den. Försökte hålla igen mina skrik, de blev till konstiga Gnyläten istället. J sov vidare. Älskade maken vaknade.
Hur är det älskling? Vad kan jag göra?
Bara vänd mej på sidan pep jag.
När maken puttar inser jag att jag somnat med mobilen på magen. Visste att jag troligtvis skulle upptäcka nåt tokigt jag gjort. Men vad? Smärtan skar och låste sej samtidigt. Tårarna bara rann.
Vad i h-vete?! EDS för fan!!! Det är helg, jag ska på bröllop imorgon detta är inte läge. Bring it on weekend my ass👎.
Kollade klockan. 5:30! På riktigt, jag har sovit 4 timmar. Yeayh! Ställde mej i sängen och dansade värsta segerdansen. Wohooo! Kör en frivolt och en bakåtvolt när jag ändå håller på.
Eller hur?! Jag sitter och låter tårarna strömma ner för kinderna, låter jävulsmärtan köra sitt triatlonlopp.
Jag får tag på min behovsmedicin. Snabbt i med 2 såna. Tar även min morgonmedicin som ska tas bara en stund senare vid 6:00. Inser att jag missat lägga i en av de viktigaste tabletterna i morgonfacket. Okej vi kör väl den älskade trappan med då och hämtar den. Jag menar ner kommer jag ju alltid😂. Och det var ju inte så länge till maken och T och J skulle gå upp så jag skulle ju inte bli liggande allt för länge tänkte jag och haltade mej ner gråtandes för trappan. Om inte... Shit, tänk om han försover sej. Då får jag ligga där på det kalla hallgolvet. Än en gång med rumpan i vädret.
Tio minuter senare, 100 skrik, 1000 gnyende och ett vattenfall av tårar senare kom jag ner.
Alla och jag menar ALLA sov som stockar genom detta. Ett under. Inte skulle familjen vakna om man hade ramlat och slagit ihjäl sej en natt😂. De hade bara sett en rumpa i vädret😂.
Stapplar i mer eller mindre panik till medicinlådan. Sen står jag bara där och stirrar. Oförmögen att tänka av smärta.
Maken kommer ner och frågar om jag vill ha hjälp upp. Men vi kommer överens om att det är bättre att hålla mej nere eftersom jag inte kan röra mej med ryggen. Lilla T kommer och kramas. Klappar håret. Tröstar. Säger; du får gråta mamma, det gör inget. Det blir snart bra igen. Ler genom tårarna. Älskar så jag svämmar över.
Maken kommer med nybryggt kaffe och värmd vetekudde. Fluffisarna överlyckliga över att mamma är uppe på morgonen för en gångs skull. Myser. Kelar. Kramas. Vilken medicin. För hjärta och själ iaf. Mamma ska hjälpa... Nä mamma.... Hur ont det än gör så självklart gör jag det utan att tänka. Så mysigt.

Vid 9 är det dags igen. Nytt smärtanfall i ryggen. Funderar på att ringa grannen E 75+. V sov ju som en stock. Men inser snabbt att jag hade lagt den lilla söta damen i knät och sen hade vi fått ringa ambulans och den synen med att jag har en 75+ årig dam i knät tänkte jag inte bjuda på.
Skriken kommer igen. Tårarna sprutar. V kommer ner. Har väckt henne stackaren. Tillsammans hjälps vi åt så jag kommer upp i sittande ställning iaf. Vi sitter och kramas till smärtan lugnar sej och tårarna slutar.

Känner jag behöver röra på mej. Försöka få loss vad som är mög i ryggen. Solen strålar. Så vi går ut. Tar med kaffet. Blött på trädgårdsmöblerna ff. Kommer på den eminenta idén att sätta mej på ungarnas ena plastgunga. Jo för den var ju torrare😀. Men nu var jag redan blöt i häcken so what liksom. Sitter där och känner ryggen mjukas upp lite, solens strålar värmer gott, kaffet smakar ljuvligt. Livet är inte så dumt. Inte dumt alls. Njuter....
PANG! ja ni skulle sett smällen😂😂😂. När en 37 - årig EDS:are bara lyckas ramla av gungan sådär. Slog en bakåtvolt. Fastnade med ena benet i repet i gungan och både V och jag skrattade så vi höll på att kissa på oss. Asså, vilken syn.
Så vänner var inte rädd att jag är annorlunda. Jag är precis lika störd och galen som förr😂😂😂😂.

Nu blir det duschen. Ska följa med till dagis och säga Hejdå till pedagogerna eftersom det är sista dagen inför 6 veckors sommarlov 🌞 . Det kommer bli grymt jobbigt att säga Hejdå till de på T:s avdelning. Allra sista dagen nånsin. Denna mamman lär stortjuta. T lär nog stortjuta hon med om hon fattar vad det egentligen innebär.

Solen skiner. Helgen SKA bli bra. Mitt onda är bara ett one-day/night - stand. Sorry EDS, inte intresserad av nåt mer denna helgen för då ska vi på bröllop. Och det bara vägrar jag missa😨.

Kommentarer

Postat av: Eva Josefsson

Publicerad 2014-07-04 19:04:28

Älskar dig min " bonusdotter". Du är banne mig den starkaste jag känner. Styrkekramar i massos sändes till dig som vanligt. 💙💙💙💙💙💙

Postat av: Camilla Bergström

Publicerad 2014-07-05 17:44:15

Jisses Jonna jag slutar aldrig förvånas över din enorma styrka. Du är fantastisk. Gråter med dig❤️. Kram

Postat av: fannyisaksson

Publicerad 2014-07-05 22:46:36

Jag bara älskar dig Jonna, jag gråter och skrattar till dina inlägg och vill bara springa till dig o krama om dig, ta hand om, skratta med. Du är så fantastisk!!! ♥

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela